Δευτέρα, Ιουνίου 25, 2007

Αποσπάσματα Βιβλίου






Σκέφτηκα να σας παρουσιάσω ακόμα ένα βιβλίο που όταν το είχα διαβάσει (1994) μου είχε κάνει εντύπωση. Σε κάθε βιβλίο που διαβάζω, όταν το τελειώσω κάνω και ένα σχόλιο. Σε αυτό γράφω: Μπερδεμένες ψυχούλες, ψαχνόμαστε...
Το βιβλίο λέγεται "Τριχωτό Μίξερ" και είναι της Σοφίας Μαλτέζου εκδ. Φιλιππότη
Σας παραθέτω αποσπάσματα που είναι λίγο μεγαλύτερα από το προηγούμενο για να βγάλετε νόημα:

1. Δεν ξέρω πότε ακριβώς κατέληξα στο συμπέρασμα πως είναι άσκοπο να μιλάω. Μου πήρε καιρό να καταλάβω πως τίποτα δεν μπορει ν΄αλλάξει με τα λόγια, τίποτα δεν σου λένε οι άλλοι με τα λόγια. Οι λέξεις άλλα σημαίνουν σήμερα και άλλα αύριο, άλλα εκφράζουν στο στόμα του πατέρα και άλλα στου αδερφού. Οι λέξεις δεν έχουν πάντα το ίδιο ηχόχρωμα, την ίδια υπόσταση. Σκεπάζουν αυτά ακριβώς που δήθεν αποκαλύπτουν, αποσυνδέουν αντί να ενώνουν, απλώνονται στο χάος αντί να οριοθετούν την ατομική έστω αλήθεια. Η θεία δωρεά έχει θρυμματιστεί σε ηχηρές αοριστίες με καθορισμένη ταρίφα και ελεγμένο προορισμό. Αρνούμαι να πάρω μέρος σ΄αυτό το ταπεινωτικό παιχνίδι. Και σωπαίνω.
2. Ολοι οι μεγάλοι έρωτες κρύβουν μια απάτη: Λατρεύεις αυτόν που θα ΄θελες να είναι. Είναι η μαγεία φθαρτή.

3. Οι άνδρες , ονειρεύονται κι εκείνοι. Γυναίκες γλυκές, κουκλίτσες, τρυφερές, υπάκουες, να νταντεύουν τον εγωισμό τους, να καίνε τις ορμόνες τους. Δεν τις βρίσκουν. Μερικοί αποκοιμιούνται πάνω στους παλιούς μύθους. "Είμαι άντρας εγω με αρχίδια". Πλάνη.
Αρχίδια είχε ο άντρας που έβγαινε παγανιά στο δάσος για κυνήγι και γύρναγε πίσω στη σπηλιά του κουβαλώντας λαγούς κι αρκουδοτόμαρα στη φαμίλια του. Αρχίδια είχαν τα πληρώματα των ιστιοφόρων που έγραψαν τον χάρτη της γης. Αρχίδια έχουν ακόμα κάτι τρελοί ασυμβίβαστοι, που ψάχνουν κάτω από το τσόφλι να βρουν τη ουσία της ζωής, αθέατοι στις σκοτεινές γωνιές τους, μακριά από τη φλυαρία των τηλεοπτικών φακών και την κοινωνική καταξίωση. Αυτοί που μένουν ανέπαφοι και από τη γυναικεία ανακλαστική επιρροή, ατόφιοι, όρθιοι, γίγαντες... Δεν γνώρισα κανέναν από δαύτους. Εφτιαξα έναν. Και τον καθαίρεσα, όταν σπάζοντας το καλούπι μου θέλησε να απελευθερωθεί σ΄έναν κοινόχρηστο ανθρωπάκο, με διαστάσεις αστυνομικής ταυτότητας.
Ως τότε το όνειρο ήταν σαγηνευτικό και το ταξίδι υπέροχο.
4. "Απόψε έχουμε πανσέληνο". Πεντάστηλη είδηση στην πρώτη σελίδα, στη θέση της χθεσινής της αμήχανης: "Νέες αυξήσεις στα καύσιμα". Αυξήσεις έχουμε κάθε μέρα, πανσέληνο μια φορά το μήνα, τίποτα το καινούργιο, μόνο που το "απόψε έχουμε πανσέληνο" σημαίνει απόψε είναι μια διαφορετική βραδυά, απόψε μπορούμε να χαρούμε, να κάνουμε έρωτα, να πάμε μια βόλτα μέχρι τη θάλασσα, ν΄ακούσουμε μουσική κάτω από το φωταγωγημένο ουρανό, απόψε ζούμε, απόψε υπάρχουμε μαζί με το φεγγάρι των παιδικών μας χρόνων, το φεγγάρι της εφηβείας μας το φεγγάρι των τραγουδιών και των στίχων μας, το φεγγάρι που ξέραμε πριν το καταπατήσουμε σαν οικόπεδο στους Θρακομακεδόνες. Μιλάμε για την πανσέληνο που κολυμπάει στα κύτταρά μας, που αναταράζει τις ορμόνες μας και ζευγαρώνει με τους γεννητικούς αδένες μας, το δικό μας πιστό, ανέμελο τρυφερό φεγγάρι πάνω από τα σχολεία, τις εκκλησιές και της κεραίες της τηλεόρασης. Φεγγάρι ή πετρέλαιο, κύριε διευθυντά μου; Πετρέλαιο θα διαλέξεις, το ξέρω. Γιατί και συ φοβάσαι την αλλαγή, δεν τολμάς να δηλώσεις διαφορετικός. Αυθεντικός. Ούτε καν φαντάζεσαι πως το φεγγάρι έχει κι αυτό τις σκοτεινές πλευρές του, τις κοινωνικές προεκτάσεις του. Μήπως οι κάτοικοι των πόλεων δεν χωρίζονται στους προνομιούχους που αντικρύζουν το φεγγάρι από το ρετιρέ τους και στους πληβείους που το έχουν χάσει οριστικά κάτω στα υπόγεια;
5. Αδικα ο ποιητής προσπαθεί να ενωθεί με το σύμπαν την ώρα που εκσπερματώνει στον κόλπο της Λίλης. Η της Νίνης. Δεν έχει σημασία. Η ερωτική πράξη, φορτωμένη με το βάρος της καθημερινής έγνοιας σέρνεται πάνω στη γη, δεν κατορθώνει ν΄απογειωθεί να συμπαρασύρει στην ατμόσφαιρα το ρίγος. Είναι και η απόσταση κάποτε ανάμεσα στο ζευγάρι διαστημική, ο καθένας προτιμάει να εκτοξεύεται μόνος απο διαφορετικά ακρωτήρια, με δικές του προωθητικές δυνάμεις, δεν χρειάζεται, πιστεύει, σύντροφο για το ταξίδι. Χρειάζεται παυσίπονο την ώρα της κρίσης, ο έρωτας είναι το χάπι, μόλις το άγχος ξεπεραστεί η σχέση αρχίζει να ξεθωριάζει, αυτοπαγιδεύεται, διαλύεται. Ακόμα κι όταν εξωτερικά φαίνεται να επιβιώνει. Ποιός έχει καιρό να καλλιεργήσει το θαύμα. Κάτι σαν φούσκωμα στο στομάχι απειλεί τον έρωτα. Θέλεις και δεν θέλεις να φας, αν ήταν δυνατόν θα την περνούσες μ ένα φλιτζάνι τσάι. Μα πάλι πρέπει να φας, έτσι σου έχουν πει, πως δεν μπορεί να μένεις νηστικός, θα φας κι ας ξέρεις πως θα έχεις λιγούρες μετά, φουσκώματα, πόνους, θα ξεράσεις όλη αυτή την αηδία από ένα πρόχειρο μπούκωμα που το αποφασίζεις σε μια στιγμή φόβου, σύγχυσης και εσωτερικής διάσπασης. Κάθε απόπειρα και απογοήτευση...

6. Ηταν απόλυτα ξεκαθαρισμένο. Δικό μου παιδί δεν θα έφερνα στον κόσμο. Αν γινόταν σωστός άνθρωπος θα υπέφερε σε όλη του τη ζωή. Αν δεν γινόταν άνθρωπος, θα υπέφερα εγω.

7. Γνώρισα στ΄αλήθεια κανέναν άντρα, παππού; Ας μην έξυνε το μολύβι του με το γιαταγάνι του ας, ας μην είχε τουμπελέκια ο πούτσος του και τρουμπέτες. Δε με νοιάζει που ο τωρινός άντρας ρίχνει τ΄αχαμνά του στη μάχη για την ΑΤΑ και σέρνει με τα μούσκλια του το καροτσάκι στο σούπερ-μάρκετ. Μόνο το λόγο του να κάρφωνε πάνω στο μέτωπο, ήθελα, να τον διαβάζω ξεκάθαρο και να καμαρώνω. Να λέω αληθινός είναι τούτος ο άντρας, να τον δέχομαι σύντροφο. Ξεφτίδια μου τύχανε στο δρόμο μου, παππού, φςςςς τους έκανες και ζάρωναν από φόβο, μη τύχει και ξοδευτούν λίγο παραπάνω στην αγάπη, μη και χάσουν τη βολή τους, μη τυχόν και υποχρεωθούν να κονταροχτυπηθούν με την ευθύνη. Αντε πάμε να χαθούμε στο δάσος τους έλεγα κι αυτοί δεν ξεμυτούσαν από το πορτάκι της αυλής τους.Μήπως είχα και τον καιρό να μάθω τι ακριβώς φοβούνται; Γιατί φοβούνται; Απλωνα το χέρι να τους χαιδέψω και σαν τρομοκρατημένα σκυλιά, με δάγκωναν. Koίταζα τις πληγές μου με απορία και σκεφτόμουν πως στο τελευταίο πάτωμα της κόλασης σιγοψήνονται ζωντανοί οι φοβισμένοι. Ισως από φόβο τρέχουν όλοι, να μη συνειδητοποιήσουν τον εχθρό που κουβαλάνε μέσα τους, να μην αφήσουν εκτεθειμένη τη φτέρνα τους στην αναγνώριση της αδυναμίας τους.

Η συνέχεια επι του βιβλίου.....





22 σχόλια:

Μικρός Πρίγκιπας είπε...

"Αρχίδια έχουν ακόμα κάτι τρελοί ασυμβίβαστοι, που ψάχνουν κάτω από το τσόφλι να βρουν τη ουσία της ζωής, αθέατοι στις σκοτεινές γωνιές τους, μακριά από τη φλυαρία των τηλεοπτικών φακών και την κοινωνική καταξίωση".

Μόνο και μόνο γι' αυτό αξίζει να το διαβάσει κανείς..................

Αλεξάνδρα είπε...

@μικρός πρίγκηπας: έχει πολλά που το κάνουν να αξίζει μες την απλότητά του.

γιάννης φιλιππίδης είπε...

Το βιβλίο αυτό είναι μυθιστόρημα, ή είναι μικρές ιστορίες / διηγήματα; Ενδιαφέρον.
Γλώσσα αληθινή, σκληρή.

Αλεξάνδρα είπε...

Το βιβλίο είναι μυθιστόρημα.
Και πάντα όταν διαβάζω φυλάω όσα ξεχώρισα... Είναι τα διαμαντάκια μου... και είχα κι άλλα να σας αντι-γράψω μα φοβήθηκα μην σας κουράσω...

γιάννης φιλιππίδης είπε...

Μπορεί μια τέτοια παράθεση,
να είναι ποτέ κουραστική;

Αλεξάνδρα είπε...

@Γιάννης Φιλιππίδης: είναι που δεν σας ξέρω ακόμα...

Fatale είπε...

θα πρέπει να το ψάξω το βιβλίο...

καλή μέρα να χεις..

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Αληθινό, ναι. Σκληρό, ναι. Αλλά και πεσιμιστικό, πολύ. Δεν ξέρω...
Πάντως ενδιαφέρον.

Σπύρος είπε...

Kαλημέρα Ελπιδάκι ..:)
Να μου επιτρέψεις κάτι..
όπως είπε και ο Blogger Bασίλης πεσιμιστικό αλλα ενδιαφέρον.
Μπερδεμένη ψυχή ! Καλά τα λές..

Δεν βρήκε τον ιδανικό άντρα ..και ντύνει αυτο το κενό με διάφορα λόγια..

μου έκανε εντύπωση το εξής (βασικά άσχημη εντύπωση)

'' Ηταν απόλυτα ξεκαθαρισμένο. Δικό μου παιδί δεν θα έφερνα στον κόσμο. Αν γινόταν σωστός άνθρωπος θα υπέφερε σε όλη του τη ζωή. Αν δεν γινόταν άνθρωπος, θα υπέφερα εγω.''
:(((

Πάντως ειναι ενδιαφέρον λέει και αρκετές αλήθεις(όπως αυτή που ανέφερε ο μικρός πρίγκιπας) αλλά βγάζει ενα εσώτερο εγωισμο και θλίψη επηδει δεν κατάφερε κάποια πραγματα η επηδει η ζωη δεν τις τα έδωσε. Θα έλεγε τα ίδια αν εβρικε τον ιδανικό άντρα και είχε 2 παιδιά ?

Τι να πω θα ήθελα την άποψη σου επι του θέματος μιας και το έχεις διαβάσει ενό εμεις πήραμε μια μικρή γεύση..

Τα φιλιά μου , Καλημέρα :)

Αλεξάνδρα είπε...

@Βασίλης Αδαμόπουλος: ο αισιόδοξος πιστεύει ότι ζούμε στον καλύτερο δυνατό κόσμο.
Ο απαισιόδοξος, φοβάται πως αυτό είναι αλήθεια...

Αλεξάνδρα είπε...

Ετσι όπως πάμε δεν θα υπάρχει άντρας... όχι να ψάχνουμε και ιδανικό... (Θυμήθηκα και τον φίλο τον Κώστα Καράλη)

Θα μείνω πάντα ιδανικός κι ανάξιος εραστής
των μακρισμένων ταξιδιών και των γαλάζιων πόντων και θα πεθάνω μια βραδυά σαν όλες τις βραδυές
χωρίς να σχίσω τη θολή γραμμή των οριζόντων

Για το μαδράς τη Σιγκαπούρ τ' Αλγέρι και το Σφάξ
θ' αναχωρούν σαν πάντοτε περήφανα τα πλοία
κι εγώ σκυφτός σ' ένα γραφείο με χάρτες ναυτικούς
θα κάνω αθροίσεις σε χοντρά λογιστικά βιβλία

Θα πάψω πια για μακρινά ταξίδια να μιλώ
οι φίλοι θα νομίζουνε πως τα 'χω πια ξεχάσει
κι η μάνα μου χαρούμενη θα λέει σ' όποιον ρωτά
ήταν μια λόξα νεανική μα τώρα έχει περάσει

Μα ο εαυτός μου μια βραδυά μπροστά μου θα υψωθεί και λόγο ως ένας δικαστής στυγνός θα μου ζητήσει
κι αυτό τ' ανάξιο χέρι μου που τρέμει θα οπλιστεί
θα σημαδέψει κι άφοβα το φταίχτη θα χτυπήσει

Κι εγώ που τόσο επόθησα μια μέρα να ταφώ
σε κάποια θάλασσα βαθιά στις μακρυνές Ινδίες
θα 'χω ένα θάνατο κοινό και θλιβερό πολύ
και μια κηδεία σαν των πολλών ανθρώπων τις κηδείες και μια κηδεία σαν των πολλών ανθρώπων τις κηδείες ....

Εχω δυό παιδιά, αλλά τέτοιες σκέψεις υπήρχαν μέσα μου. Είναι μεγάλο θέμα και χρειάζομαι χρόνο να το κάνω post να το κουβεντιάσουμε. Συμφωνώ ότι σε πρώτη φάση δίνει αρνητικές εντυπώσεις.

Να σε ρωτήσω και εγω κάτι: νομίζεις ότι όσοι είναι παντρεμένοι και έχουν δυο παιδιά είναι ευτυχισμένοι;

Μια άσκηση που κάνω πολλά χρόνια τώρα είναι να παρατηρώ σχολεία στο διάλειμμα. Σαν πικρός καφές ένα πράγμα....

Αλεξάνδρα είπε...

@fatale: είναι εύκολο και καλοκαιρινό...

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Προσωπικές τηης αδυναμίες, ανασφάλειες και κενά ψυχής ξεδιπλώνονται στο απόσπασμα που ισοπεδώνει κάποιες ιδιαίτερες αξίες.
Η ζωή παλεύεται μέσα από τις ό,ποιες αντιξοότητες. Αυτό αν το διαβάσει ένα παιδί 12-13 ετών τί κόσμο διαμορφώνει ο ευαίσθητος ψυχισμός του και πώς θα αντιμετωπίσει το αντίθετο φύλο και τον παράγοντα άνθρωπο γενικότερα;
΄Εχοντας σουγιά στην κωλότσεπη;

Γλαρένιες αγκαλιές

Σπύρος είπε...

Να σε ρωτήσω και εγω κάτι: νομίζεις ότι όσοι είναι παντρεμένοι και έχουν δυο παιδιά είναι ευτυχισμένοι;

Σαφώς και όχι..δεν ειναι απόλυτο αυτο,αλλα μπορει και να ειναι δεν ειμαι σε θεση να απαντησω ουτε μπορουμε να το κατηγοριοποιησουμε εξαρτάται απο τις επιλογες που έχεις κάνει..

Αλλα δεν μπορεις όμως να λες ότι δεν κάνω παιδιά διότι αν τους κάνω σωστούς ανθρώπους θα υποφέρουν.. το θεωρω ανυπόστατο..
χίλες φορές να πεις οτι δεν κάνω διότι δεν θέλω.. ειναι σεβαστό αλλα να λές οτι δεν κάνω επηδει αν γινει σωστος άνρθρωπος θα υποφέρει και αν δεν γίνει θα υποφέρει αυτη.
Πως θα αλλάξει η κοινωνία μονο αν εσυ η γλαρενια και ολες η αλλες σαν μανες βγαλουν σωστους ανθρωπους και οχι αλμπανιδες.

Εμένα μου κάνει ότι δεν θέλει ευθύνες και δεν θέλησε να μπει στην μάχη.

Τι να πουνε μανες που εχουν παιδιά με προβλήματα, ανάπηρα παλεύουν για να τα κάνουν σωστους ανθρώπους ..

Συγνώμη για την παρέμβαση μου , απλά ενιωσα ένα εγωισμο στην διατύπωση καποιων εννοιων..

Σαφως εχει και πολλες αληθειες μεσα .

Φιλια Καλημέρα..

Σπύρος Σεραφείμ είπε...

δεν είναι υπέροχες, όμως, οι μαγείες οι φθαρτές;
καλησπέρες

Αλεξάνδρα είπε...

@lockheart: καλά κάνεις και παρεμβαίνεις και θυμώνεις... πιστεύω στην μακροπρόθεσμη αλλαγή -πια- που σημαίνει ότι μπαίνω στον αγώνα με ότι συνέπειες... Τα παιδιά είναι κομμάτια μέλλοντος και μπορούν να βάλουν το λιθαράκι για έναν καλύτερο κόσμο.

Οι άνθρωποι που μπορούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα και αναπηρίες είναι ήρωες στα μάτια μου.

Πάντως μου αρέσει που θύμωσες ;-)

Αλεξάνδρα είπε...

@φύρδην-μίγδην: πως φαίνονται οι μάνες που μπορούν να δίνουν αγάπη... και πως χτυπούν τα φτερά τους για να προστατέψουν αυτά που πιστεύουν ακόμα και με την ζωή τους.

Να είσαι καλά καλή μου ! ! !

Αλεξάνδρα είπε...

@Σπύρος Σεραφείμ: είναι οι άτιμες!

Σπύρος είπε...

@adiple = :)))) Δεν θύμωσα Ελπιδάκι:)), απλά δεν μου αρέσει να ακούω τέτοια, θεωρώ ότι στην σημερινή εποχή έχουμε ανάγκη την αισιοδοξία και την εξέλιξη σε πολλους τομεις.Φιλάκια καλό βραδάκι..

(θα θυμώσεις εσυ στο τελος με τις 3 απαντήσεις μου:)))))))))))))))))

μαριάννα είπε...

Κοίτα να δεις τι χάνει κανείς όταν δεν έχει διαβάσει μια κριτική ή μια παρουσίαση. Το είχα απορρίψει αυτό το βιβλίο από τίτλο και μόνο. Σκέφτηκα ότι θα είναι μία ακόμα σάχλα που τροφοδοτεί την αιώνια κόντρα. Κι επειδή είχα διαβάσει ή έστω ξεκινήσει κάποια φριχτά νεοελληνίδων, κάποια από αυτά δώρα, ήμουν αρνητική.
Τα αποσπάσματα που έγραψες, τα βρίσκω ένα πολύ ειλικρινές ξέσπασμα, εντελώς ανθρώπινο και πολύ καλογραμμένο. Και το χειρότερο... πολύ αληθινό.
Σ' ευχαριστώ πολύ για την παρουσίαση. Θα το πάρω σίγουρα.

Αλεξάνδρα είπε...

@lockheart: με σένα δεν θυμώνω με τίποτα. Ναι έχουμε ανάγκη για αισιοδοξία αλλά το νόμισμα πάντα θα έχει δυό όψεις. Νομίζω πως και η ζωή.

Αλεξάνδρα είπε...

@ghteytria: ναι είναι περίεργος ο τίτλος του, αν και εμένα αυτός μου πρωτοτράβηξε το μάτι.
Χαίρομαι που σου άρεσε η παρουσίαση. Τα επιλεγμένα κομματάκια του βιβλίου δηλαδή. Κι είχα σκοπό να γράψω ακόμα δυό αποσπάσματα, μα δεν ήθελα να σας κουράσω κιόλας.

Καλημέρα